اخبار کتابخانه

رونمایی کتاب: «شهاب فضیلت»؛ روایتی از عالم بزرگ شیعه

کتاب«شهاب فضیلت» توسط نویسنده این کتاب سیدمحمدمصطفی مرتضایی نژاد در مرکز جامع کتب رسانه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا،‌ کتاب«شهاب فضیلت» سیری در زمانه و زمینه آیت الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی است. سیدمحمدمصطفی مرتضایی‌نژاد درباره شخصیت بزرگ این عالم گفت: سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی در تمام علوم ادبیات عرب، فقه، اصول، حدیث، درایه، رجال و تراجم و … صاحب نظر و عالم بودند. ما در این کتاب از شاگردانی که در قید حیات هستند و حضور ایشان را درک کردند؛ گزارش و مطالب مختلفی را جمع‌آوری کردیم.

وی افزود: آیت الله العظمی مرعشی از جمله عالمانی بودند که ارتباط قوی‌ای با مردم قم داشتند و این ارتباط زبان زد بود. ایشان تا زمانی که در قید حیات بودند؛‌ در خانه اکثریت مردم قم برای شادی و یا عزاداری حضور پیدا می‌کردند و همین علتی شد که قلب مردم از محبت ایشان پر شود.

نویسنده کتاب به خاطرات اوایل انقلاب مرحوم مرعشی اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) قصد داشتند برای حفاظت از ایشان پاسدار بگذارند ولی قبول نکردند و در میان مردم بودن را ترجیح می‌دادند. ایشان ۷۰ سال نمازهای ۵گانه را در حرم حضرت معصومه(س) خواندند. هر روز قبل از اذان صبح کنار درب ورودی می‌نشستند و تا زمانی که درب بر روی عموم باز شود، منتظر می‌ماندند. بارها تولیت حرم به ایشان گفتند که لازم نیست منتظر باشید و می‌توانید از دربی دیگر وارد شوید اما ایشان قبول نکردند.

مرتضایی نژاد اظهار کرد: کدام مرجعی در دنیا پیدا می‌شود که تمام عمر خود را وقف کتاب کند؟ ایشان قبل از تأسیس کتابخانه خود، بالغ بر ۴هزار کتاب خطی را به کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها هدیه دادند. مرحوم مرعشی حدود ۷۸۰ کتب نسخه خطی را به دانشکده الهیات تهران اهدا کردند.

وی درباره یکی از سفرهای آیت الله العظمی مرعشی نجفی به خارج از کشور گفت: مرحوم برای عمل چشم خود راهی کشور اسپانیا شدند. وزیر فرهنگ وقت اسپانیا کتاب انجیلی که بر روی پوست آهو نوشته شده بود و احتمال تحریف آن بسیار کم بود را به ایشان هدیه داد. در زمانی که آیت الله العظمی مرعشی در قید حیات بودند وی را شخصیتی علاقه‌مند به کتاب و مطالعه می‌دانستند، لذا برای ایشان کتاب‌های بسیاری هدیه می‌آوردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *