اخبار کتابخانه

دو جلد جدید از مجموعه «میراث مشترك ایران و هند» منتشر شد

میراث مشترك ایران و هند / نگارش: علی صدرایی خویی – اشراف: سید محمود مرعشی نجفی؛ قم: کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی، ۱۴۰۱ ش، ج ۱۳-۱۴، ۴۴۳ + ۴۷۷ صْ وزیری، گالینگور.

مجلدات ۱۳ و ۱۴ از مجموعه «میراث مشترك ایران و هند» با نگارش استاد علی صدرایی خویی و اشراف دکتر سید محمود مرعشی نجفی از سوی کتابخانه بزرگ آیت الله العظمی مرعشی نجفی منتشر شد.

در این مجموعه، کتاب های چاپ سنگی منتشر شده در شبه قاره هند که در این کتابخانه نگهداری می شوند، به صورت تفصیلی و توصیفی فهرست شده اند. در این کتابخانه حدود ۱۶ هزار نسخه سنگی وجود دارد که برخی از آنها بسیار نفیس بوده و حتی از تعدادی از آنها نسخه ای به جز این کتابخانه وجود ندارد.

این فهرست از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ در ضمن ۱۲ جلد منتشر شده و در طی آن ۶۰۰۰ نسخه چاپ سنگی معرفی شده بودند و در این ۲ مجلد، هزار جلد دیگر از آثار فارسی و عربی منتشره در شبه قاره معرفی گردیده است. این نسخه ها که از شماره 600۱ تا 7000 را شامل می شود، در موضوعات ادبیات فارسی و عربی، علوم قرآن، علوم حدیث، فقه و اصول، پزشکی و دارو شناسی و دیگر موضوعات قرار دارند.

لازم به یاد آوری است که معرفی آثار در دو بخش: كتابشناسی (عنوان كتاب، مولف، زبان، موضوع، كتابشناسی، آغاز كتاب) و نسخه شناسی (نوع خط، نام كاتب و تاریخ كتاب، نام مصحح و مهتمم چاپ اثر، توضیحات نسخه شناسی مانند: خاتمة الطبع، تقریظ ها، ماده تاریخ های چاپ كتاب،  داشتن حواشی و ركابه و جدول، رجستری و ثبت حق چاپ كتاب، فهارس و نمایه ها، نام مطبعه و تاریخ چاپ، نوبت چاپ، تیراژ اثر، تعداد برگها و سطور، طول و عرض كتاب) انجام گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *