اخبار کتابخانه

انتشار کتاب: الاجازة المرعشیة لاعلام الحوزات العلمیة

الاجازة المرعشیة لاعلام الحوزات العلمیة / مولف: سید محمود مرعشی نجفی – اعداد و تنظیم: حسین تقی زاده؛ قم: کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی، ۱۴۴۵ ق / ۱۴۰۲ ش، ۱۱۵۲ ص، وزیری، گالینگور. (عربی)

حضرت آیةالله العظمی مرعشی نجفی که در عصر خود به عنوان «شیخ الإجازة» شهرت دارد، بالغ بر چهارصد اجازۀ حدیث از بزرگان علماء شیعه و اهل سنّت و زیدیّه و اسماعیلیّه دارد، که بیشتر آنها مکتوب و برخی هم شفاهی می‎باشد، در این میان برخی از آنها مفقود شده، و آنچه موجود است در کتاب «المسلسلات في الإجازات» به چاپ رسیده است، و معظّم‎له از طریق مشایخ روائی خود اجازۀ نقل حدیث به فرزندش حضرت حجّة الإسلام و المسلمین دکتر سیّد محمود مرعشی نجفی داده است، که به نام «الإجازة الکبیرة» یا «الطریق و المحجّة لثمرة المهجة» چاپ شده است.

حجّة الإسلام دکتر مرعشی علاوۀ بر اجازۀ نقل روایت از والد بزرگوارش، از بزرگان دیگر مثل علّامه حاج آقا بزرگ تهرانی، آیة الله سیّد محمّد صادق بحرالعلوم، آیة الله علیاری تبریزی، آیة الله فاضل لنکرانی، آیة الله اراکی و … نیز اجازۀ نقل روایت دارد.

کتاب «الإجازة المرعشیّة لأعلام الحوزات العلمیّة» در حقیقت اجازۀ روائی جناب دکتر مرعشی از طریق مشایخ نامبرده به علماء و دانشمندانی می‎باشد که از ایشان درخواست اجازۀ روایت داشته اند.

محتوای کتاب در یازده فصل بدین شرح آمده است:

فصل اوّل: طرق روایت از مشایخ و علماء شیعه

فصل دوم: طرق روایت از بعضی از دانشمندان از بانوان شیعه

فصل سوم: طرق روایت از مشایخ و علمای اهل سنّت

فصل چهارم: طرق روایت از علمای زیدیّه

فصل پنجم: طرق روایت از قرّاء مشهور

فصل ششم: طرق روایت از علمای أنساب

فصل هفتم: شانزده حدیث مُسنَد و مُعَنْعَن از معصومین (ع)

فصل هشتم: دوازده دعا مُسنَد و مُعَنْعَن

فصل نهم: طرق و اجازات در روایت صحیفه سجّادیّه

فصل دهم: استخاره ذات الرقاع

فصل یازدهم: بعضی از وصایای نافعه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *